Informatie toekomstige helmplicht

Vanuit klantenvragen begrijpen we dat er nog onduidelijkheid is omtrent de toekomstige mogelijke helmplicht.
De berichtgeving in de media is helaas niet volledig en geeft ruimte voor een eigen (soms verkeerde) interpretatie. Daarom zetten wij de informatie voor u op een rij, zodat wij onzekerheden kunnen wegnemen.

Wij willen graag de volgende informatie correct met u delen:

– De 2e kamer heeft de minister van I&W gevraagd de eventuele invoering van de helmplicht voor snorfiets (snorscooter) te onderzoeken.
– De minister heeft de 2e kamer per brief, d.d. 18 februari, geïnformeerd over hoe zij dit aan wil gaan pakken en geeft aan, een aantal effecten nader te willen/moeten onderzoeken.
– Dit onderzoek zal in ieder geval 9 tot 12 maanden duren en afhankelijk van de uitkomsten of nieuwe inzichten kan dit langer gaan duren. Hierna zal er een wetswijziging plaatsvinden wat nog niet betekend dat deze direct uitgevoerd gaat worden.
– Dat er een helmplicht komt is zo goed als zeker (we willen naar minder verkeersslachtoffers). Hoe en wanneer is volledig onduidelijk. De grote vraag is wat gaat bijvoorbeeld de huidige scooterrijder doen? Voor de politiek is dit de meest onzekere factor; een verschuiving naar e-bikes zonder helm is namelijk geen oplossing voor de reductie van het aantal verkeersslachtoffers.
– Als de wetsaanpassing definitief rond is, zal er een oplossing moeten komen voor het “ombouwen” en keuren van een 25 km/h voertuig naar een 45 km/h voertuig. Met name de vraag wat de kosten voor de “burger” worden is hier een heel belangrijk politiek argument.
De komende periode zal er serieus naar alle voor en tegens worden gekeken. Alle betrokkenen zitten redelijk op 1 lijn over het uiteindelijk doel (het reduceren van verkeersslachtoffers), de wijze waarop en de tijdsplanning zijn de onzekere factoren.
Op dit moment zien wij een verschuiving in de verhouding tussen verkoop van de 45km/h en 25km/h. Voor de regio Amsterdam begrijpelijk maar voor de rest van het land zien wij op dit moment nog genoeg voordelen voor de consument om een snorfiets aan te schaffen. Er zal voorlopig nog niks veranderen en mocht er wat gaan veranderen dan wordt er gelobbyd voor een goede overgangsregeling. Door deze verschuiving is het mogelijk dat wij op sommige modellen langere levertijden hebben.
De importeurs blijven in ieder geval via de RAI druk uitoefenen op het proces, zodat ze “eerlijk” en geleidelijk deze belangrijke stap voor de scooterrijders kunnen uitvoeren.

Elektrische scooters sterk in opkomst.

Elektrische scooters sterk in opkomst

 

De trend van milieubewust en groen rijden is inmiddels overgeslagen naar scooterland. Sinds kort kan je bij X-scooter in Veenendaal terecht voor elektrische scooters van het merk NIU.

En dat is interessant voor zowel particulieren als ondernemers. De overheid geeft veel subsidie op elektrische scooters, waardoor de aanschafkosten erg aantrekkelijk worden. Daarnaast verbruikt te elektrische scooter bij gemiddeld gebruik slechts 20 euro per jaar aan elektriciteitskosten.

De accu van deze scooter is ontwikkeld door Bosch en heeft 2 jaar fabrieksgarantie. Het is opgebouwd uit Panasonic lithium ion cellen die zijn geïmporteerd vanuit Japan; dezelfde techniek die door Tesla wordt gebruikt. Ook is er een app die de gebruiker alles laat zien wat hij wil weten over zijn scooter: van de status van de accu tot een overzicht van de laatst gereden ritten.

De elektrische scooter is erg stil en rijdt zuinig. Met de huidige accu’s rijd je zo’n 70 kilometer. Geïnteresseerden kunnen bij X-scooter terecht voor een proefrit op een van de demomodellen.

 

De afgelopen weken verschenen er de nodige verontrustende berichten in de media over een verbod op scooters. Maar zo’n vaart loopt het niet: alleen de verkoop van nieuwe, minder schone scooters wordt vanaf januari 2018 aan banden gelegd.

Europese regels stellen namelijk dat er vanaf 1 januari 2018 alleen nieuwe scooters (brom- én snorfietsen) verkocht mogen worden die voldoen aan de milieuclassificatie Euro4. Rijdt u nu op een scooter met milieuclassificatie Euro2 of Euro3, dan kunt u dat zonder problemen blijven doen.

Wij hebben de belangrijkste vragen en antwoorden voor u op een rij gezet.

Is de verkoop van scooters straks verboden, zoals ik in de krant lees?

Nee, alleen de nieuwverkoop van scooters met milieuclassificaties Euro2 en Euro3 wordt vanaf januari 2018 verboden. Rijdt u nu op zo’n scooter of overweegt u er in 2017 nog één te kopen, dan kunt u dat gewoon blijven doen.

Wat wordt er dan precies verboden en wanneer?

Europese regels verbieden vanaf januari 2018 de verkoop van nieuwe scooters (brom- én snorfietsen) met milieuclassificatie Euro2 en Euro3.

Ik heb net een nieuwe scooter gekocht en die heeft milieuclassificatie Euro3. Mag ik daar dan straks niet meer op rijden?

Wie nu een Euro2- of Euro3-scooter heeft, of in 2017 nog gaat kopen, mag daar zonder problemen mee blijven rijden.

Waarom wordt de verkoop van bepaalde scooters verboden?

Het zijn Europese milieuregels die op 1 januari 2018 van kracht worden, die dit voorschrijven, met als doel een schoner milieu.

Zijn er al alternatieven op de markt voor die euro2 en euro3 scooters?

Ja, er komen vanaf heden mondjesmaat scooters beschikbaar met milieuclassificatie Euro4. Ook werkt de branche hard aan elektrische scooters om de uitstoot nog verder terug te dringen. Meer weten? Ga even langs bij uw scooterdealer.

Heeft tweetakt of viertakt er ook iets mee te maken?

Nee dat heeft niets te maken met het milieuaspect. Dit zegt alleen iets over de techniek van de motor.

Kan ik niet beter wachten met de aanschaf van een nieuwe scooter?

Nee hoor, u kunt nu gewoon een mooie scooter uitzoeken in de showroom. En als de keus op een Euro2- of Euro3-scooter valt, is dat prima. Daar kunt u dan nog jaren met veel plezier op blijven rijden.

Heeft u toch nog vragen? Kom dan langs of neem contact met ons op.

Met vriendelijke groet,
X-scooter